الأحد، أكتوبر 21، 2012

أنا من البلد دي

شفت الأغنية صدفة على اليوتيوب،أثارت جوايا مشاعر كتيرة، مش عشان بس بتتغنى بمصر بفخر ومحبة، لأ يمكن كمان رجعتني لسنين بعيدة كانت فيها حياتي شكل تاني، وكنت شايف فيها بلدي شكل تاني..
لكن، وشعوري ما يتوصف وأنا بأقولها..أنا من البلد دي.

هناك 8 تعليقات:

  1. تغيرت الكثير من الأشياء بين الأمس و اليوم ..
    و الأغاني الوطنية أصبح لها معنى آخر .. مع أنها لم تتغير معنا ..

    منذ فترة قليلة .. سمعتُ النشيد الوطني و لم أكن سمعته من سنين ربما .. كان له معنى آخر .. أو ربما لاول مرة أخذ معناه الحقيقي .. معنى الوطن حقا ..

    الذي تغير هو أن الوطن كان قتله اليأس فينا ..
    لكنه عاد للحياة و أعطانا أملا جديدا في تغييره و رؤيته أفضل ..

    تحياتي أحمد ..

    ردحذف
  2. صباح الغاردينيا احمد
    :)
    والله أبتسمت عارف ليه عشان أنا كمان بحبها
    مش عارفة ليه بس بحس بحنين اووي لمصر
    انا كنت بزورها كتير لما كنت صغيرة
    وبإذن الله هزورها قريب :) "
    ؛؛
    ؛
    كل عام وأنت بخير وسعادة
    لروحك عبق الغاردينيا
    كانت هنا
    Reemaas

    ردحذف
  3. الاغنيه دي كانت مكسره الدنيا

    انا بحبها جدااااااااا

    والوجوه الشابه اللي فيها كلهم بقوا نجوم فيما بعد

    ردحذف
  4. أخى الكريم : أحمد
    أحيي فيك هذه المشاعر الطيبة
    بارك الله فيك وأعزك

    تقبل خالص تقديرى واحترامى

    ردحذف
  5. الله يا صديقي، كم أجدني نفسي سابحا بعيدا حين أجد مثل هذه المقتطفات التي بالنسبة لي هي تؤخر لفترة معينة من حياة كل شخص، وليس التأريخ بالمفهوم الاصطلاحي للكلمة بل هو تأريخ عاطفي وجداني. صدقا هي مشاعر مغناطيسية... أحيانا يحلو لي سماع أغنية شادية "حببتي يا مصر".

    أحيّك أستاذ أحمد على مشاعرك الجميلة.

    رشيد أمديون
    همسات الروح والخاطر

    ردحذف
  6. مشاعر وطنية جميلة

    لقد أخذتنا الكلمات لنشاركك الحالة

    تحيتي لحسك

    ردحذف
  7. فعلا كلنا فخر وااعزاز اننا من البلد دى مهما حصل وهيكون هتفضل مصر باهلها وناسها
    دمت بكل خير .كل سنه وانت طيب وعيد سعيد علينا وعلى بلادنا

    ردحذف
  8. جميل جدا أن نفتخر إلى ما نتمي غليه نفسي أحس الإحساس دا في بلدي .. كل عام وانت بخير

    ردحذف

فضفض و قول اللي في ضميرك
مشتاق صديقك لأي قول